9/4 Melwin- min lilla prins!

Idag fick jag för mig att testa rida med Mounty Roberts grimman jag fick när jag fyllde år. Önskade mig boken han skrivit "från  mina händer till dina". Brukar inte läsa horsemanship liknande saker, eftersom jag anser att horsemanship är samma sak som sunt hästförnuft. Vilket jag också anser att jag använt mig av X antal år då jag mer eller mindre är uppvuxen med hästar. Men denna boken var något utöver det vanliga, inget hokus pockus, har inte läst hela ännu, men med en gång när jag började läsa var det liksom "jo, men så är det, det håller jag med om" och många av sakerna är ju grejor jag redan gör. Så jag är glad att jag fick boken eftersom den visar på den hästhållning jag redan står för, men med hjälp av boken kan jag ta det några nivåer längre. Önskade mig som sagt också en mounty grimma, varför vet jag egentligen inte. Var väl så i tagen när jag var innte på sidan att jag tänkte en sån måste jag ha! Det måste jag inte, klarar mig utmärkt med vanlig grimma och träns. men nu när jag väl har den så tyckte jag att det var lika bra att prova rida i den, har tyvärr inte så bra möjligheter att arbeta från marken hemma.
Med grimman följde även en instruktions DVD, jag fuskade och hoppade över den..
Men tänkte kolla nu i kväll så det inte är något viktigt jag missar!

När Melwin förstod att jag tänkte rida i grimman tittade han lite undrande på mig, såg så sött ut! Precis som att han tänkte "men du, är det verkligen rätt nu, ska du göra såhär?"
Själva ridningen fungerade bra, jag rider alltid mest med säte och använder egentligen inte händer så mycket, så ridstilen man får använda är ju både han och jag van vid. Nu får man dock ta det en nivå längre. Han tyckte det var lite obekvämt med grimman, men det kommer vi träna bort, både han och jag måste få ett par gånger på oss att vänja oss.
Jag märkte att jag började rida med längre tyglar, men efter ett tag kunde jag korta upp dem.
Det vi hade lite problem med var att svänga, men jag är ändå nöjd, det var ju första gången vi provade, han är bara fem år och inte igång.

Jag är i alla fall väldigt nöjd, tyckte att han skötte sig utmärkt!

Här får ni lite bilder!



Min sits är under all kritik på dessa bilder, det får ni ursäkta.. Men jag tycker att han fick väldigt bra skjut i bakbenen! :)



lite bättre här i alla fall! synd att bilderna blev så suddiga, vet inte varför..



inte lika suddigt nu! Jag brukar i normala fall inte sitta när i traven på honom, han är trots allt bara fem, grundinriden och har varit lite skadad. Därför vill jag belasta ryggen så lite som möjligt, men idag kände jag att jag var tvungen att sitta ner för att få den kontrollen som krävdes för att han skulle gå i min önskade form. Lite mer träning så kan vi rida lätt också!



den här bilden har jag bara med för att visa att han faktiskt kan ta ut steget! Ha,Ha
men som sagt, han är bara barnet, behöver muskla på sig och lära sig lite, steget vet jag att han har i sig, så bryr mig inte så mycket om att träna det nu. Just nu satsar jag på en välmusklad häst och få upp lite flås på honom, måste ju väldigt försiktigt fram.



skritta,skritta... sött att han alltid har ett öra bak, uppmärksam på ryttaren minsann!
någon som lagt märke till att byxor, shortchaps, schabrak och lindor matchar? ;)
så kommer den HEMSKA röda grimman också. Tyvärr fick man inte välja färg. Hatar verkligen rött på fuxar!
Idag fick jag i alla fall på mig tretorns chapsen, det var precis att jag fick på mig dem när jag köpte dem, sedan hann jag använda dem en gång, och nästa gång var de för små!
Har gått ner två kg, måste suttit på vaderna..

Efter att ha sett bilderna så fick jag lite självinsikt, är bra att se sig själv rida iband.. Jag måste verkligen skärpa till mig med min sits! Brukar aldrig ha problem med den, är faktiskt en av mina starka sidor, men ack så lätt man lägger på sig ovanor!
Hädanefter blir det längre läder och nedtrampad häl som gäller!

Bye, Bye!
Publicerat: 2009-04-09 @ 20:48:15


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0