kotledsinflamation

Min underbara ridponny Melwin fick för ganska länge sedan inflammation i kotan. En mycket vanlig åkomma blan ridhästar idag, då vi ofta rider för hårt, har hästarna på dåligt underlag, har dem för mycket inne och så vidare. Han fick flera behandlingar och blev tillslut bra, men för snart en vecka sedan började han markera igen.
Jag tänkte att nu är det faktisk upp till mig, jag har skyldigheten att inte blint lita på veterinären, utan att själv skaffa mig kunskap om skadan han har, hur jag på bästa sätt kan förhindra att det går upp igen och hur jag bör ta hand om min häst efter veterinärbesök. Jag hittade en jättebra sida!
Nu ska jahg hem och kolla min lille kille ordentligt, även att han markerar ska jag sitta upp på honom för att själv känna igenom honom ordentligt i ridningen (lugt ska bara skritta) just för att jag själv ska få kunskap så jag kan ta hand om honom på bästa sätt i fortsättningen. Därefter blir det till att boka besök på kliniken igen, men mig ska jag ha ett papper med alla frågor jag har. För nu ska han bli frisk!
Efter att ha läst artikeln känner jag mig ändå ganska hoppfull.
Är det någon annan som har häst med samma problem eller helt enkelt bara vill lära sig mer rekomenderar jag absolut att kolla igenom denna artikel; kotledsinflammation


Publicerat: 2009-04-16 @ 15:03:02


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0