17/3 tömkörning

Jaa, nu har mina tömmar kommit! Ska snart bege mig ut till stallet och prova :) Jag har faktiskt inte tömkört förut, vilket ju är lite märkligt. Har ridit in hästar, men på grund av okunskap har jag valt att inte tömköra dem innan jag själv rider.
Tidigare trodde jag att man tömkörde hästen för att den skulle lära sig hjälperna lite innan man sitter upp. kan nog vara bra för vissa hästar som behöver vara mer förberedda tänkte jag. Men med mina egna hästar har det gått alldeles utmärkt att läre dem hjälperna när jag sitter på. Det har faktiskt gårr väldigt smidigt att rida in de häsar jag haft.
Nu vet jag bättre och ser fram emot att lära mig tömköra bra. Gör man det korrekt kan man ju faktiskt bygga upp hästens kondition och framför allt muskler UTAN att belasta dem. HELT UNDERBART!
Jag är väldigt hoppfull, men kan tänka mig att det tar ett tag innan både jag och hästarna får kläm på det!
Jag är ändå säker på at detta kommer bli en träningsform jag kommer att använda mig mycket av i framtiden, speciellt då jag är i största laget för mina pållar nu.. :(
På Pontiac som bara är 126 finns det inget annat alternativ, men jag har lite planer på g.. :)

Så, jag hör av mig när jag kommer tillbaka till stallet för resultat! :) Melwin blir först ut med att röra på sig, hoppas att han har en lugn dag idag... tror det blir mycket bock med skruv, och jag känner att jag har mycket större kontroll när jag sitter på hästen än står på marken..
Publicerat: 2009-03-17 @ 12:04:46


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0