21/3 lampfrossa!

Finns faktiskt mycket fint på Jotex. Sitter just nu och kollar på lampot till vardagsrummet. Kan inte bestämma om lampan borde vara vit eller svart. Blir skenet mycket annorlunda om lampan är svart?
Alla möbler är ju svarta, så tror kanske att lampan borde vara vit, vilket är synd eftersom min favorit bara fanns i svart.
Här är den:


Kommer alltså från jotex och kostar 599, finns som fönsterlampa också!


Denna kostade 249, finns både i vit och svart. Jag tycker det är fint med takkronor, denna är ju lite lik en modern variant av en takkrona.


Så har vi ju denna, finns både i vit och svart för bara 199 kr! Men såg den på möbelskavanken också, kan hända att den var ännu billigare där. Har nog för mig att Damir inte var så förtjust i den...


Denna kostade 249, vilket ju inte alls är farligt! Men kan inte bestämma mig flr om den är jättefin eller swer ut som en mormorslampa. Hade den varit utan kristallerna där nere hade den bara sett ut somm en stilren modern lampa, de sätter verkligen mycket prägel på den. Finns i vit och svart.


Så har vi ju då denna för 599, precis som de förra från jotex. Denna hör också till mina absoluta favoriter, men jag tycker att den är lite onödigt dyr..

Har jag visat lite från jotex känner jag mig orättvis om jag inte tar med lite från IKEA också, så var så god!


Denna kommer som saft från IKEA och är lite fulfin sådär. Tror faktiskt att den skulle passa bra i lägenheten.
Den kostar 599 kr, finns även billigare i mindre storlek. färgerna är vit, svart och röd.


Denna lampan finns väl i varannat hem nu? Billig och snygg, tydligen ett helvete att sätta ihop!
Men för det priset kan det vara värt mödan, 199 kr! Så jag måste nog sätta även den i min topp tre lista!




Sist men inte minst måste jag presentera en lampa från ellos. Jag tycker om ellos, ingen har missat den superläckra cerisa lampan till köket därifrån va? ; )
Denna är också HELT UNDERBAR! snygg, modern och lekfull. Framförallt så kostar den bara 299! Den finns i vit, ljusblå och denna häftiga färgen på bilden.


Självklart skulle jag kunna ha med många fler lampos, men nu är jag mest ute efter att hitta saker som jag själv kan ha, alltså för att ganska billigt pris. Någon som har förslag?

jag skulle själv önska att jag kunde mer om belysning, det gör ju en sån oerhörd skillnad om man lyckas bra med belysningen i rummet eller inte. Det är ju inte heller så lätt att se hur belysningen blir när man skickar efter lampor. hellst skulle jag vilja ha med mig massor av lampor hem och prova dem en och en!

Men det finns några ganska enkla regler man kan följa.
Här skriver jag ner det som gäller just för ett vardagsrum:
Eftersom vardagsrummet ska fungera på flera olika sätt behövs olika sorters belysning. Du vill kunna se ordentligt nätr du till exempel städar ( vilket ju gäller fär alla rum), du vill gansla kura ner dig i soffan med en bok på kvällen, du vill ha någon enstaka belysning tänd när du sitter framför TV:n, lite mysbelysning med middag i vardagsrummet på heölgen och även belysning som passar då du har gäster hemma på helgen.
En bra lösning är att använda dimmer så man själv kan ställa in ljusstyrkan. Placera lampor över de bord där du sitter, har man ett middagsbord i vardagsrummet är det naturkligtvis viktigt att kunna se ordentligt var som är på det. Även en lampa över TV bordet. Vad man bör tänka på är att har de endast en lampa över TV bordet och inget annat ser rummet mindre ut. Det skapas även skuggor som inte alltid känns så fridfulla. has därför en svag belysning på även i andra delar av rummet.
En liten läslampa att fälla ner över fåtöljen är smidigt, lätt att ordna.
 En anna sak man bör tänka på är att sätta lampor i hörnen. Belysning som placeras högt upp, exempelvis i taket och i hörnen. människor ser nämnligen bättre ut i sidobelysning! Denna typ av belysning passar alltså utmärkt när du har gäster hemma.

Innan man sätter upp belysningen bör man tänka på vad det är man vill framhäva i rummet. Är det en tavla, en blomgrupp, soffan eller något annat. för belysning är ett utmärkt sätt att framhäva eller gömma saker.

Ljusa väggar kräver mindre ljus att belysa, medan mörka väggar äter ljus. För att belysa ett rum med mörka väggar krävs också att ljuskällorna är bättre avskärmade för att man inte ska få för skarpa kontraster. Glöm heller inte ljus bakom tv:n för att mildra kontrasten mellan tv-skärmen och bakgrunden.

Fråga om du kan få låna lampan du är sugen på från affären1 det är omöjligt att se hur ljuset faller i en affär med flera hundra olika lampor. du kan inte få mer än ett nej.

Det var allt från mig just nu, ska ut i det härliga vårvädret nu, sen blir det plugg och hästar!
Publicerat: 2009-03-21 @ 09:15:26


1 kommentarer
Postat av: justina

lampa tre kan du få av mej för hundra spänn:P

2010-05-27 - 20:10:59 | URL: http://zwipe.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0