22/3 middag hos mormor och morfar

Innan jag skriver något om middag osv så bör man kanske nämna att Fritzl som höll sin dotter instängd i källaren i 24 år fått sin dom. Han stod åtalad för bland annat mord, våldtäkt, incest och slaveri. Fritzl erkände incest och våldtäkt. Han nekar ändå till åtalen om slaveri och mord.

 Som en följd av våldtäkter födde hans dotter sju barn, varav ett dog strax efter födseln. Tre av barnen växte upp i källaren, medan Fritzl och hans fru uppfostrade de tre andra.
Han fick livstid, vilket ju var bra. Var inte säker på vilket straff han skulle få faktiskt, rättsväsendet kan ju vara smått märkligt ibland.. Men är det någon som hört om frun fick något straff? hörde faktiskt bara lite av det på radion, och har ite hunnit läsa något ännu..

Så, åter till middagen, var ganska revligt, ungefär som våra middagar med släkten rukar vara..
Har egentligen inte så mycket att säga om det, här får ni lite bilder i stället!



jaa, här är maten, det var god :)



Tycker denna bilden blev så söt på oss båda faktiskt! Lilla kusinen! :)

Nu till något helt annat, för ett par dagar sedan firade vi ju Sandra och mig, jag bakade till det. Blev så nöjd så måste visa resultatet! är ju ingen höjdare på att fota och har ingen superkamera, men visst blev det fint?



Jag gjorde vanlig sockerkakssmet, blir bätre med den när man gör cupcakes. Se till att ha formarna i en muffinsplåt och inte bara vanliga formar, de mister formen och rinner lätt ut då.
De ska dock inte vara inne i ugnen lika länge som en sockerkaka, ca 10 min blev ra för mig, 175 grader.
Jag gjorde en fyllning med vit chokladmousse, supergott och enkelt!
Smält 100 gr choklad i vattenbad, antingen som jag, vet choklad eller mörk, ca 70%.
Vispa 150 gr grädde lätt, inte alls särskilt hårt eftersom cholkad ska i, vispar du nför hårt bler det stabbigt.
rör ihop de båda ingredienserna och ställ i kylen minst tre timmar. Ska du servera den som den är somdessert ( ruskigt gott med lite bär till) så häll upp det i serveringsglas innan du ställer in det i kylen. Sedan är det bara att hälla på lite bär och servera.
Jag använde det alltså som fyllning, så skär ut hål i kakorna och lägg i moussen, sätt sedan tillbaka locket igen.
I vissa av kakorna var moussen perfekt, i mitten av dem fanns den underbara moussen, och i vissa försvann den liksom in i kakan. Är ju ingen mästekock, men antar att det smälter och kakan suger år sig det. Vet inte varför den fungerade på vissa och inte andra, men gott blev det iaf!
Sedan gjorde jag frostingen med safen från en halv citron, ett paket florsocker ( finns i rosa färg med jordgubssmak om man vill ha rosa) det går bäst att röra ihop det med en sked. Blir det så hårt att du behöver mer vätska så använd inte mer citron, utan ta då lite vatten.
Rör sedan ner ett halvt paket philadelphia. Blir jättegott! Använd sprits, eller i brist på annat en fryspåse med ett hål i för att spritsa på kakorna.
Dekorera hur du vill, finns hur mycket finns som hellst att göra!
Ska du som jag ha rosor behöver du marsipan, en sked och folie. Om du inte ska göra massor så är det bättre att köpa ett litet paket med redan färgad marsipan än att färga själv. Jag gjorde ca14 st, och behövde inte använda ens halva paketet.
ta en bir marsipan och knåda den. Forma den till en avlång "korv" och dela i småbitar. Lägg tre små bitar mellan två lager av plastfolie och tryck ut dem till tunna rosenblad. Plocka upp först ett av dem och forma den försiktigt tilöl en strut. Ta sedan de följande två och sätt fast runt det första, vik gärna ut kanterna lite och vips så har du en jäesöt ros att dekorera med!

det var allt från mig för idag!

ha det bra! Blir glad för kommentarer! ;)

/ Sara



Publicerat: 2009-03-22 @ 21:42:57


2 kommentarer
Postat av: Sandra

Najs muffins babe :)

2009-03-22 - 22:41:16 |
Postat av: Sara

;D tackar! men vet du varför fyllningen bara försvinner i vissa?

2009-03-22 - 23:31:41 | URL: http://sciio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0