att färga håret

Jag väntar med att skriva det lovade inlägget om helgen eftersom jag inte har möjlighet till bilder just nu.
Så idag tänkte jag istället ge lite tips om att färga håret hemma!

Många anser att priserna för att färga håret hos frisör är dyra. Jag kan inte göra annat än att hålla med. Samtidigt är det många som inte riktigt vågar göra det själv hemma. Där håller jag inte riktigt med!
Visst kan det kännas stort att ändra hårfärg, men är det inget komplicerat man ska göra uppmanar jag er att göra det själva! Tycker du det är svårt att få i färgen jämnt själv kan du ju be en kompis om hjälp.
Är du lite osäker så tona håret istället för att färga det. då kan du så småning om tvätta ur färgen. Välj i så fall ingen intensivtoning, den går iblans inte ur. Speciellt om du har torrt och slitet hår kan det vara svårt att få ur den, men det är just i detta fallet mycket bättre att tona än att färga. Färg sliter mycket mer än vad toning gör!
Oftast passar det bäst att välja en nyans som är en eller två nyanser mörkare eller ljusare än din egen. Var försiktig med färg, många vill göra en stor förändring och väljer alldeles för intensiva färger. Börjar du milt och känner att färgen skulle passa dig i en skarpare nyans går det alltid att färga igen, men tar du den skarpa med en gång blir det svårt att färga över.
Personligen tycker jag också att man ibland ska inse att man helt enkelt inte kan bära upp alla färger. Är du blons och har ljusa ögonbryn och fransar passar det helt enkelt inte med svart hår!

Oftast blir det bäst om du tonar håret i din egen färg. Du får ändå en mer intensiv färg och mer glans, passar bra till dig som bara vill göra en liten förändring.

Något jag starkt kan rekomendera är att köpa färpackningar med färg och slingor i ett. Jag har använt dem många gånger och resultaten har alltid blivit bra. Det ser naturligt ut, och slingorna passar ju bra ihop med resten av färgen på håret.

Sist men inte minst tänkte jag ge några få men ack så bra tips! Är det så att du färgar håret i en mörkare färg blir det lätt så att även hårbotten färgas- ruskigt fult. Därför kan du innna du färgar smärja in hårbotten med en fet kräm, till exempel Helosan eller Locobase.
Dessutom får man ju ofta kvar färg i tinningarna, nacken, på öronen... Det du ska göra då är att när håret torkat ta aska och gnugga in i områdena där du vill få bort färgen. Skölj sedan ur det och vips är färgen borta!
Låter kanske lite konstigt, men jag lovar att det fungerar, jag gjorde det själv senast idag!




Här ser ni Lindsey lohan i olika färger. båda är ganska diskreta och milda, men lägg ändå märke till hur mycket hon får ändra sin sminkning för att passa till färgen hon har!

Har du själv några bra tips? Kommentera gärna i så fall så kan vi lära av varandra! eller så kanske du har frågor eller åsikter om något av det jag skrev?

Hej så länge!
Publicerat: 2009-03-31 @ 20:54:40


1 kommentarer
Postat av: e

kolla gärna in min blogg och släng en kommentar! :)

2009-12-02 - 03:26:44 | URL: http://emeaandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0