Melwins träning

            


Så nu har vi kommit tillbaka från tömkörningspasset! Gick helt okej,
Vet inte riktigt vad det var med honom när jag skulle fixa iordning honom.. han stod och sparkade mot magen hela tiden, tror inte det är något fel i magen eller så, för han gör inget i hagen. Antar att det är både på grund av att det var ett tag sedan jag pysslade med honom, han är ju alltid lite otålig och det blir ju självklart värre när jag inte tränar ofta med honom. Jag tror även att han är lite känslig och irriterad nu när han fäller, borde kanske börjat med lite b-vitamin till honom, brukar ge dem det vid fällperioderna annars, men det går nog snart över
.
Vi gick bort till ängen och vädret var helt underbart!!!
Är så fint med solstrimmorna som tittar fram mellan träden och luften var så härlig.
I början hade han problem med att han skulle gå framför mig och inte vi sidan av. Han går helst bakom mig eller vis sidan av, så vi har stött på det problemet även vid longering.
Han var ju som alltid full av energi så det blev väldigt mycket bock och hopp i början..
Till slut lugnade han sig och lyssnade på mig, men det var ändå dumt av mig att ge mig iväg ensam med honom. Men vad gör man när de inte finns någon att ta med sig?

Målet idag var att han/ vi skulle lära oss grunderna. Det gick väldigt smidigt att byta varv och öka gångart, men att ta det långsammare blev svårare. I slutet fick vi kläm på det också!
Han gick i ganska bra form för att det var färsta gången, men blev gärna spänd, vilket inte förvånade mig det minsta! Det är nog det vi får träna mest på, är svårt att få honom att slappna av.

Vad jag kan konstatera om tömkörning är att

  • det krävs att du har ordentliga tömmar och gjord som sitter bra på hästen, annars glider den lätt på sniskan.
  •  att du hela tiden har rätt position i förhållande till hästen
  • ha handskar och ordentliga skor
  • ha någon med dig
  • se till att inte vara för långt ifrån hästen i början
  • förbered gärna hästen genom att till exempel ha på gjorden och tömmarna som de ska sitta när hästen stål uppställd i gången. Stå bakom hästen och håll i tömmarna. Där kan du röra dig från sida till sida så att hästen vänjer sig vid att tömmarna glider på baken.
Jag letade efter bilder där man ser en bra position ( enligt mig) att ha när man tömkör. Bilden nedan är inte av så bra kvalité men som ni ser befinner sig mannen i ett säkert avstånd från hästen, men ändå tillräkligt nära för att tömmarna kan längas ut mer om hästen skulle dra iväg. han går snett bakåt ifrån hästen vilket gör att man driver på hästen framåt och även kan kontrollera i vilken riktning den ska röra sig genom att flytta sig i sidled.



Det fungerar även om man placerar sig själv längre fram, vilket kan gå enklare i början.
Publicerat: 2009-03-17 @ 15:53:03


2 kommentarer
Postat av: Rebecca

Tack så mycket! :)

jaa, detta vädret kan man ha enda fram till nästa vinter nu känner man. :p

fin blogg. :)

2009-03-17 - 19:43:32 | URL: http://bire.blogg.se/
Postat av: Sara Buder

Ja, det är underbart! men tror våren kommer hålla i sig nu.

tack! är ingen höjdare på bloggdesign direk, tänkte få lite hjälp med det så småningom :)

2009-03-19 - 15:43:44 | URL: http://sciio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0