grannfejden!

Någon mer än jag som såg på programmet grannfejden igår? Jag brukar inte kolla på det annars, men igår ville Damir se det. Så här låg det till: Utanför Nossebro sydost om Trollhättan bor två griniga gubbar och en stökig granne.
Ove Ahlberg bor utanför Nossebro i släktgården Lunden. Hans pappa Gunnar bor strax bredvid. För drygt åtta år sedan flyttade Erling och Nina Nordgaard in i huset mitt emellan far och son Ahlberg. Familjen som idag består av sju personer, har inte lyckas leva upp till Oves och Gunnars ideal om hur ett hus och en tomt ska se ut. Dessutom har de inte lyckats bygga klart sitt hus och så sover de för länge på morgonen. Illa, mycket illa tycker far och son Ahlberg som anmäler familjen till myndigheterna titt som tätt.

Hallå?!! åh, jag satt och var förbannad på den där gubben Gunnar hela programmet. har aldrig i hela mitt liv varit med om en så tjurskallig person! Och då har jag i fem år arbetat på ett hem för psykiskt sjuka personer!
Att de över huvud taget ens bryr sig om hur det ser ut på grannens trädgård, det är ju inte deras problem!
Jag kan förstå om man vill att det ska se någorlunda ut, men han gick verkligen över gränsen. Han var den värsta skvallerkärring jag skådat. Han stod där vid staketet och spejade över grannens tomt samtidigt som han klagade till programledaren Robert Aschberg och Jonas Gåde över att Ehrling hade börjat bygga om, men att han inte följde ritningen. För han hade minsann varit hos kommunen för att se hur grannens hus skulle bli! Tror han hade memorerat in den där ritningen i huvudet, han hade stenkoll.
" och i den där utbyggnaden skulle det enligt ritningen bli ett fint badrum, men det är det ju inte!" Robert frågade om han någonsin hade varit inne i huset, det hade han förstås inte, och inte ville han det heller minsann. när TV tittarna sen fick komma in i huset och se så var det allt ett badrum där..
För att lösa problemen hade man en medling mellan parterna där de fick ställa frågor till varandra.
Gunnar frågade självklart varför det var så stökigt på deras gård, varför de inte hade byggt klart huset, varför det var så svårt att följa ritningen och varför de sagt till kommunen att bygget är färdigt fast det inte var det.
Ehrling och Nina fick vackert sitta och förklara att de på grund av Ehrlings skada i nacken inte hade fåt bygget färdigt, att det pga ekoomiska skäl hade tagit tid, att de fick använda begagnat byggmaterial och därför ändrades ritningen något och att de var tvugna att förvara byggmaterialet någon stans. De fick även förklara att kommunen räknade bygget som färdigt eftersom det vara var vissa småsaker kvar.
Jag blev så frustrerad! Så länge det inte var Gunnars hus de byggde om ska väl han ge fan i hur ritningen ser ut! 

men nu till det värsta av allt, när det sedan var ninas och Ehrlings tur att fråga var det enda de hade att ta upp en önskan om att grannen kunde hålla koll på hunden.
Den brukade nämnligen komma och skälla på verandan hos dem någon gång mellan 5 och 7 på morgonen varje dag! Fina spår av hundskit lämnade den efter sig också.
Vad fick de till svar?
Jo, att klockan sex på morgonen minsann inte är särskilt tidigt, sover man då bör man gå upp a alla fall!
programledaren Robert sa att han skulle bli förbannad om grannens hund väckte honom vid sex varje morgon, men får ta hänsyn, för någon av grannen kan ju faktiskt jobba natt
På detta svarade då Gunnar " Bor man på landet får man vänja sig, här går man up på morgonen"
Jisses...
senare i programmet försökte Ehrling prata lite med Gunnar, visa vad han hade röjt undat. Gunnar svarade honom inte ens, uten efter en lång tystnad sa han något om att fönstrena där borta ska väck. nej, de ska jag ha kvar, de är till växthuset svarade Ehrling. De ska bli växthus så småning om iaf.
fantasier svarade Gunnar..

ja, som ni kanske märker blev jag riktigt irriterad på den där Gubben!
Men nu vet jag ju både vart han bor, vad han heter och hur han ser ut, så kanske skulle ta mig ett allvarligt prat med honom..

progrannet slutade hur som hellst med att Ehrling fick hjälp med att bygga färdigt och röja upp på tomten, Gunnar blev ändå inte nöjd och den skällande hunden pratades det inte mer om.
Publicerat: 2009-05-15 @ 08:28:09


2 kommentarer
Postat av: Erling

Tack! Sara för din goa syn på programmet å synpunkter på detta. Det värmde

2010-03-09 - 14:29:17 |
Postat av: Mikaela Nordgaard

Hej Sara!

Jag säger som min far ovan och kan säga att jag hade ett muntert flin i hela ansiktet när jag läste ditt inlägg!

Din frustration lyser verkligen igenom ;-)



Kram och tack för ditt fina inlägg!

2010-07-30 - 14:48:52 | URL: http://micks.comule.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0