Fresca

Kör en till drink när jag ändå håller på!
Det här är en av mina absoluta favoriter, tyvärr har jag inte sett att den går att beställa någon stans. Blir inte heller så ofta jag gör den hemma, den tar lite tid att göra.

Till en fresca behöver du:
1 medelstor grapefrukt i 8 klyftor
1 msk råsocker
2.5 dl isbitar
4,5 cl vodka
1 cl sockerlag
1,2 dl sockerdricka

Använd en mortel eller muddlare för att stöta grapen och socker, lägg isen i ett högt glas ( ca 300 ml) häll sedan över grapeblandningen, vodkan och sockerlagen och rör om.


Jag hittade ingen bild på hur den ser ut på nätet, så här är en bild på något helt annat! men det är grape i den i alla fall!

Jag vet inte hut många av er som ätit grape förut, jag tycker om det, många gör det inte. Flera av mina kompisar har testat grape och de äter den då med "skinnet" på. Efter att man skalat den är det ju som ett skinn runt varje klyfta, När man äter grape måste man ta bort det skinnet annars blir det riktigt beskt!
Till drinken räcker det dock med att ni tvättar av den innan ni stöter den, skalet kan vara kvar.

Sockerlag: Blanda 2,5 dl socler och 2,5 dl vatten i en kastrull och rör om på svag värme tills sockret löst sig. Koka upp och sänk sedan värmen så att det får sjuda utan lock i ca 5 min. Låt svalna. Sockerlagen kan du förvara i tätslutande behållare i kylen i upp till 2 månader.
Publicerat: 2009-11-26 @ 10:45:47


1 kommentarer
Postat av: Martina Berggren

Heej!



Svarar på din kommentar på inlägget om gymnasielinjerna ;)



Vad jag har hört så läser man inte de där högskolekurserna så att man kan plugga vidare sedan på frisör? kanske har hört fel då...

2009-11-26 - 16:53:25 | URL: http://existbyvisions.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0