Zenyatta!!



Har ni hört talas om denna fantastiska häst?
Zenyatta är ett femårigt sto som var med i Breeders' Cup Classic för ett tag sedan.

Inför 58,000 åskådare ställdes favoriten Zenyatta och jockeyn Mike Smith inför, bland andra, två av världens bästa treåringar: Kentucky Derby-vinnaren Mine That Bird och brittiske stjärnan Rip Van Winkle.

Sett till hela startfältet var det här det tuffaste motståndet stoet hade stött på i karriären, detta i loppet som USA kallar för "VM i galopp", Breeders' Cup Classic.

25 miljoner kronor i förstapris stod på spel.

Och femåriga Zenyatta gav svar på tal. Trots en seg start var hon överlägsen när det var "showtime". Hon svepte sakta men säkert ett dussin av världens bästa fullblod i en gäspning, hon gick från sista häst till lätt seger efter en explosion av kontrollerad speed som fick frenetiska applåder från publiken.

Ni kan läsa hela artikeln här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/trav365/article6087325.ab

Det är vekligen en speciell häst, och så vacker! Jag var intresserad av galopp ett tag faktiskt, skulle så gärna vilja prova. Men jag har ju inte sirekt rätt kroppsbyggnad till det tyvärr..
Innan jag började plugga tittade jag lite efter galopphästar som inte var tillräkligt bra på banan, tänkte köpa en och skola om till ridhäst, kommer ihåg att jag fick kontakt med en person som hade ett jättefint fullbld i Täby...
Men det blev förstås inget av det, dock tror jag fortfarande att det är en bra idé, hoppas jag kan göra det efter utbildningen!
Publicerat: 2009-11-12 @ 13:20:51


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0