kladdpepparkaka

För ett tag sedan hitttade jat ett underbart recept på kladdpepparkaka, var nog den godaste jag ätit, så funderar på att knåda ihop en till filmen jag och älsk ska se ikväll. Receptet hittade jag på denna blogg., därifrån kommer även bilden.

Kladdpepparkaka
100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1/2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen ingefära
1/2 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen nejlika

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Blanda samman mjöl, kakao, vaniljsocker, kanel, ingefära, kardemumma och nejlika. Rör försiktigt ner blandningen i äggsmeten.
3. Vänd ner smöret. Häll smeten i en rund form med avtagbarform. Grädda kladdpepparkakan i mitten av ugnen ca 9-10 minuter. Låt svalna. Sikta över kakao vid servering och servera med glöggrädde.


Glöggrädde
Jag hade i 1 msk glögg per dl grädde och tyckte att det blev lagom smak, men självklart går det att anpassa efter hur mycket glögg man vill att grädden ska smaka!

Det är bäst att vispa enbart grädden först och sedan ha i glöggen när grädden börjar bli lite hårdare.
Publicerat: 2010-12-17 @ 21:06:50


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0