penslar



Tänkte skriva lite om penselrengöring och penslar i allmänhet, hoppas att ni får reda på något som ni får användning av!
Det finns en mängd olika sorters penslar att välja på, gjorda av olika material, med olika hårdhet, storlekar, användningsområden och så vidare.
Kvalitétsborstar kostar en del, men till de borstar man använder ofta tycker jag det är värt att investera i. Dock är det inte nödvändigt att lägga massor av pengar på mängder av olika penslar, utan skaffa några bra.
Jag skulle dessutom vilja tipsa om isadoras borstar som faktiskt är riktigt bra men till ett helt ok pris.

När du tittar på penslar så känn på dem, de ska varken vara för mjuka eller för hårde, det är dock lite av en smaksak, själv föredrar jag de hårdare. när du drar med fingrarna ska du höra ett krispigt ljud, man kan jämföra det med ljudet som uppstår när du gör samma sak med en tandborste. Då vet du att det är en bra pensel du tittar på.

När det gäller användningen av penslarna finns det två huvudkategorier, de av djurhår och de syntetiska. De syntetiska används till krämiga produkter som concealer, foundation och läppstift, De av hår till torra produkter som rouge, ögonskugga och puder.

Alla har olika linjer att gå efter när det gäller rengöring, men jag tycker det är lagom att göra rent penslar av djurhår en gång i veckan (kan dock erkänna att jag gör det alldeles för sällan), använd då schampo och balsam. De syntetiska brukar jag göra rent varje gång jag använt dem, detta eftersom bakterier trivs bättre i krämiga produkter, speciellt concealer borsten vill jag hålla ren eftersom jag använder den över kvisslor och annat som jag verkligen inte vill få bekterier på. Till dessa penslar använder du med fördel diskmedel, gärna yes eftersom det tar bort fett så bra.

När du har gjort rent penslarna, tänk på att inte ställa dem med borsten uppåt medan de är blöta, vattnet kan då rinna ner i limmet och göra att borsten inte håller lika länge.
Jag brukar lägga ut dem på en handduk, det tar inte så lång tid innan de torkar.

Sedan tänkte jag ge ett tips om eyelinerpensel. Istället för att lägga omkring en 100 lapp på en sådan kan du gå in på en målar affär. Där har de jättesmala syntetiska penslar som fungerar utmärkt till eyeliner, men kostar bara omkring 10-15 kr.

Ja, det var väl det jag hade att säga om penslar just nu.. hoppas ni fick någon ny kunskap!

Publicerat: 2010-01-17 @ 22:05:57


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0