cream crowdie recept

Receptkategorin fick komma tillbaka på bloggen nu igen! Den kommer nog inte uppdateras jätteofta, men det var dumt att ta bort den från första början tror jag, det blir ju enklare att hitta det man letar efter om det finns ordentliga kategorier. Ännu en ny kategori är "kreativitet" som inte fått något inlägg ännu, men tro mig, det kommer!

Glassen jag gjorde igår blev verkligen supergod! Dock passar den kanske inte så bra till barn, det är lite mer av en vuxenglass, absolut en av mina favoriter! Älsklingen tyckte att det var den godaste han ätit till och med! Det ni!
Whiskey och honung går verkligen fint ihop, hallonen bryter av och gör det lite syrligt, havregrynen ger en spännande konsistens.


Visst ser det gott ut?

Ingredienser:

75 g havregryn ( ca 2 dl)
6 dl vispgrädde
1 1/4 dl socker
2 msk skotsk whiskey
2 msk honung
2 dl färska hallon

Såhär gör du:

bred ut havregrynen på en bakplåt och kör i ugnen på 180 grader tills de fått lite färg, ca 15 min. Rör om då och då så färgen blir jämn, låt sedan svalna i 30 min.

Häll grädden i en skål, tillsätt sockret och vispa tills grädden blivit fast. Tillsätt sedan whiskeyn och hunungen och rör om så allt blir jämnt fördelat. In i frysen utan lock i ca 1-2 timmar. Ta sedan ut den och kör med en mixer tills smeten blir jämn och fin. Rör ner de rostade havregrynen och hallonen som du delat i mindre delar. Frys ner igen i ca 2-3 timmar och så är glassen klar!
Publicerat: 2010-07-14 @ 11:42:08


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0