färg på ögonskugga?

Många undrar vilken färg som passar just den personen bäst när det gäller ögonskugga. Jag tycker inte om regler alls när det gäller sminkning, och jag blir irriterad när folk börjar prata om " jag kan bara ha kalla färger, du kan ju inte ha brunt till bruna ögon eller rött till stora läppar osv. Testar du sminka dig lite och märker att du trivs bra i lila ögonskugga, ja, då tycker jag du ska ha lila skugga oavsett om dina ögon är bruna, blå eller gröna. Dock blir det oftast så att man trivs i en färg som anses passa bra just till den ögenfärg man har.
Man behäver inte gå på färganalyser eller till proffs för att hitta en färg som passar! Testa dig fram och lite på dig själv!

Dock finns det olika färger som framhäver varandra på ett bättre sätt än andra färger, detta är bra att veta om man är ute efter att framhäva sin egen ögonfärg.
Dessa färger kallas motsatsfärger eller komplementfärger. Placerar man dem vid sidan av varandra framhävs de, blandar man dem tar de istället ut varandra och det blir grått.
Färghjulet nedan visar vilka färger som är motsatser till vilka.


Här ser ni att motsatsfärgen till blått tex är färger som går i gult, orange och bruna nyanser, grönt framhävs av rosa och lila nyanser osv. Ni ser även hur det faktiskt gör skillnad när de placeras vid sidan av motsatsfärgen så som man gjort i den inre cirkeln. Den ljusblå färgen ser mycket starkare ut när den placerats vid sidan av den rosa.

Det var allt jag hade att säga nu, ha det fint! :)
Publicerat: 2010-06-10 @ 10:49:51


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0