Turkiet

Nu har vi bokat en resa till Turkiet i Juni! Blir spännande, där har jag aldrig varit och jag ser verkligen fram emot det! Vi ska inte helt oväntat till Alanya, hotellet blir Villa Sunflower 2, vilket har fått gott betyg av de som bott där, tror dock inte det är så många ungdomar som bor där, vilket inte gör mig särskilt mycket.



Staden är känd för sitt heta nattliv, samt de flera olika resturanger och pubar som finns där. Det finns mat från flera olika kulturer, men det är svårare att få tag på typisk turkisk mat längst turiststråket. ( alltså kan man äta köttbullar med potatis och brunsås). Lite tråkigt, men jag kommer tvinga med mig resten av gänget längre bort för att få äta riktigt mat, jag vill uppleva kulturen lite också :)
Det går även en gratis buss från hamnen till det stora partystället auditorium, något vi defenitivt ska göra!


Visar lär shaka sina kroppsdelar som aldrig förr på detta dansgolv!


Längst strandpromenaden kan man gå en längre sträcka där det även finns träningsredskap upsatta, kanske något att börja varje morgon med?

Alanya har mycket att visa upp tack vare sin långa hisoria. Staden har precis som Turkiet i stort styrts av många olika imperier under de senaste 1000-talen. Ett av de mer betydande var Seljuksultanatet Rûm under medeltiden. Under denna tid restes flera betydande byggnader, såsom Kızıl Kule (år 1226), det röda tornet.
Bland andra sevärdheter kan nämnas grottorna, varav den mest kända, Damlatas (nordväst om staden), upptäcktes 1948 och kan nås till fots. Här hänger kalkstensformationer i vackra ”klasar” och den åretruntvarma grottan ska vara särkskilt nyttig för de som lider av astma eller bronkit.



När det gäller shopping är det ungefär vad som brukar finnas när man åker utomlands. piratkopior, läder, vattenpipor, kanske skulle utöka vår vattenpiasamling lite, pipor från Turkiet lär ju vara grymma! :)
Publicerat: 2010-05-05 @ 11:10:24


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0