apelsinsdessert

På lördagar brukar vi laga extra god mat och fixa en liten dessert, hels inte allf för onyttig, för att varva ner och fira helgen lite extra. På vardagar äter vi ofta var och en för sig då vi bägga studerar. Vi gör alltid upp ett maschema för hela vekan, vad vi ska laga ch vad som ska köpas in, på lördagarna blir den en hemlig rätt som den ena personen får göra, så tar den andra hans om disken.
Även denna helg var det lördag förstås, och min tur att fixa lördagsmys. Jag körde på klyftpotatis med kycklingbröst inlindat i bacon- supergott!
Efterrätten hade jag dock ingen aning om vad det skulle bli när vi var och handlade, så fick hitta på något av det vi hade hemma helt enkelt.

Apelsin marinerad i lika likörer med chokladsås, rostad mandel och smaksatt creme fraiche blev det:



Ger inte ett exakt recept, utan gör som ni känner för!

Skala och dela apelsinen, lägg i en bunke och marinera i olika likörer, jag valde bland annat dessa:

Kakaolikör, pralinlikör utöver dessa använde jag även en chililikör

Gör chokladsås:
25 g smör
¾ dl mjölk
½ dl strösocker
1 msk kakao
1 msk vaniljsocker

Smält smöret i en kastrull och rör ner övriga ingredienser.

Låt koka 5-10 minuter till såsen blir slät.

 

Ta lämplig mängs creme fraiche, blanda i floursocker och ardemumma, smaka av tills du får rätt mängd.

Hacka och rosta sötmandel.

Lägg upp apelsinerna på serveringsfat, eftersom de är så saftiga i sig suger de inte åt sig så mycket av marinaden om de inte får stå en längre stund, häll därför gärna av likörerna även till serveringen. Ringla över lite chokladsås, klicka dit creme fraichen och strö över rostad mandel.



Publicerat: 2010-11-15 @ 09:59:52


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0