Recept: gravlaxpaj med romsås

Häromdagen testade jag på detta recept och jag lovar, det är en riktig höjdare!

Du behöver:
deg
3 dl vetemjöl
100 gr smör
2 msk vatten
fyllning
1 gul lök
1 msk smör
200 gr gravad lax
1 dl hackad dill
3 dl riven ost
2 ägg
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
romsås
3/4 dl majonäs
dl gräddfil
1 knippe gräslök
100 gr ishavsrom
1 krm salt

(bild från hemmets journal)

Gör såhär:
1. Hacka ihop bröd och snör, tillsätt vatten och arbeta ihop till en deg. Truyck ut i en pajfprm, naga och låt den vila i kylen ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader.

2. Fyllning: Skala och finhacka löken, fräs den i smör. Skär laxen i små bitar, blanda ihop lax, lök, dill och ost.

3.
Förgrädda pajskalet i ugnen ca 15 min. Blanda ihop ägg, grädde, salt oc peppar. Lägg laxfyllningen i pajskalet och häll över äggblandningen

4. Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 30 min

5.
Romsås: Blanda majonäs och gräddfil, hacka gräslöken och rör ner tillsammans med rommen. Smaka av med salt.

Ni borde verkligen testa detta recept, helt underbart gott!
Publicerat: 2011-02-08 @ 12:36:00


1 kommentarer
Postat av: IDA

Det här måste jag prova! :)



Sv: Det går! :) Dock max. 2 bidrag per person. Kul om du är med! :)

2011-02-08 - 23:58:47 | URL: http://iiea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0