2011

Igår var jag fruktansvärt sugen på att träna. Inte för att jag frossat i godsaker över julen eller för att jag har något nyårslöfte om en ny superkropp, jag bara längtade efter att få röra på mig.

Så idag skulle jag följa med älsk till gymmet (jag har faktiskt tränat lite över jul, men inte skrivit om det), men jag mådde illa och var på allmänt dåligt humör. Nåväl, jag klädde om och följde med ändå, gick in på gymmet och tvärvände i dörren. Tog bilnycklarna och åkte hem igen. Jag hatar att träna med människor omkring mig. Vänner går bra förstås, men när det är massor av okända människor där blir jag så illa till mods, känner mig trängd och obekväm. Det är inte så att det känns jobbigt att andra ser mig, jag är bara inte så förtjust i människor helt enkelt..

Så nu sitter jag istället här och dricker te och beundrar min kalender för 2011 VISDOM av Paulo Coelho.
Han är en känd författare, som jag aldrig läst något av. Är ärligt talat inte alls förtjust i citaten i boken från början, allt för mycket handlade om gud. För mig som inte är troende var det svårt att ta till sig. Vad jag föll för är mer de fina färgerna, som ett stort fyverkeri av de vackraste ting på vår jord.


bild från google

Illustrationerna är skapade av Catalina Estrada och de är verkligen underbara. Ihop med dem kommer citaten tillrätta och gör intryck. Och efter en stund av bläddrande förstod jag också att citaten är personliga, det som står om gud behöver inte handla om gud just för mig, Gud speglar det viktigaste i var och ens liv, för nog finns det någon sorts högre makt i allas liv och det är vad det handlar om. Det allra innersta.

Varje månad inleds med ett budskap och visdomsord. På varje sida finns vackra illustrationer och varje vecka finner man nya visdomsord.

Nu är det Januari månad som inleds på detta vis:

bild från http://bookisblogg.blogspot.com


"Cereminin är en hyllning till det vackra och det enkla.
Alla ansträngningar går ut på att försöka uppnå
det ofullkomliga genom vardagens ofullkomliga handlingar.
Om ett enkelt möte över en kopp te
kan föra oss till Gud är det bäst att vara uppmärksam
på de många andra möjligheter som livet erbuder oss.



Jag fastnade speciellt för detta som jag av en slump fick fram i Mars månad.

" Porten till Paradiset stod öppen
för den som bestämde sig för att gå in.
Världen låg i händera på dem som vågade drömma
- och leva sina drömmar"



Detta ska jag försöka ta till mig, bära med mig och leva efter.

Publicerat: 2011-01-03 @ 17:31:10


1 kommentarer
Postat av: Sandra

Jag har också köpt den kalendern. Den är fantastiskt vacker. Jag läser "människan" eller "jag" där det står gud helt enkelt :)

2011-01-03 - 17:58:43 | URL: http://arentjes.blogg.se.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0