Tandsten

Jag vet inte om jag berättat det tidigare, men Ängla har ordentlig tandsten. Jag har själv försökt skrapa bort den, men det är för mycket och sitter för hårt för att jag ska klara av det själv. Idag har vi fått en tid hos veterinären, så hon ska bli nedsövd och tandstenen ska äntligen bort!
jag hopas bara att det inte har gått för långt. Hon ser ganska illa ut i munnen, och har vi otur måste några tänder dras ut. Tandsten består av foderrester som fastnat på tänderna, tas det inte bort lagras det på mer och mer, vilket sedan stelnar till en hård brun beläggning som lägger sig över tänderna. Hos hundar börjar sedan tandköttet dra sig undan, vilke har hänt på Ängla. tråkigt att det gått så långt på en hund som bara är två år..
(Vi har alltså köpt henne nyligen, är INTE vi som slarvat så med skötseln!) Har man otur börjar tändera lossa, även om det verkar som om de sitter ordentligt nu kan det vara en villfarelse eftersom det egentligen är tandstenen som håller tänderna samman. Så nu hoppas jag verkligen att hon får ha sina tänder kvar efter besöket!
Jag kommer lägga upp före och efter bilder så ni får se hur det ser ut.
Bara tandstenen som hon har nu kommer bort ska vi vänja henne vid att borsta tänderna och så vidare för att hålla det rent och fint i munnen framöver :)



Har inte så många bilder på Ängla ännu, så ni får vila ögonen på Chicco istället! ;)
Publicerat: 2011-10-06 @ 15:26:59


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0